Hoe werkt een incassobureau inschakelen?

Een incassobureau inschakelen klinkt als een grote stap. Voor veel ondernemers is dit ook zo, omdat zij pas een incassobureau zoeken als ze te maken hebben met een oninbare factuur. De debiteur wil in zo’n geval, zelfs na herhaaldelijk herinneringen ontvangen te hebben, niet betalen. Dit kan jouw bedrijf ernstig in de problemen brengen, want jouw leveranciers willen wel betaald worden. Wanneer de cashflow, het verschil in het geld wat binnenkomt en wat uitgegeven wordt, onvoldoende is, kan het zelfs een faillissement tot gevolg hebben. Bij een groot deel van de faillissementen van Nederlandse bedrijven speelt het niet tijdig krijgen van inkomsten een rol in het failliet gaan. Daarom kun jij als ondernemer beter het traject rondom betalingen van tevoren goed inrichten. Dit artikel geeft jou tips!

Hoe richt je jouw debiteurentraject in?

Je kan een incassobureau inschakelen voor meer dan alleen het innen van die niet betaalde factuur. Een incassobureau heeft namelijk een schat aan kennis. Zij hebben in alle jaren dat ze actief zijn, veel kennis opgebouwd over hoe facturen snel betaald worden en hoe om te gaan met wanbetalers. Door een samenwerking aan te gaan met een incassobureau, kun jij jouw debiteurenbeheer op orde krijgen. Over het algemeen zijn de tips in onderstaande alinea’s ook de adviezen die incassobureaus aan jou zullen geven. Je kan ook het gehele debiteurenbeheer overdragen aan het incassobureau. Jij voert dan de factuur in en de rest regelen zij.

Een incassobureau inschakelen nog voor je een klant hebt

Incassobureaus kun je inschakelen om informatie over een toekomstige klant te krijgen. Stel je verkoopt dure machines en je hebt een nieuwe klant die een machine bij jou wil bestellen. Voor je de machine gaat leveren, wil je weten wat het betaalpatroon van deze debiteur zal zijn. Je belt je incassobureau en zij kunnen jou meer informatie geven over het betaalgedrag en de financiële situatie van dit bedrijf. Zij kunnen jou ook adviseren over de betaaltermijn en eventueel om de betaling, of een deel ervan, voor levering al te vragen. Zo kan een incassobureau inschakelen voorkomen dat jouw bedrijf met de debiteur in een incassotraject terecht komt.

Een incassobureau als onderdeel van jouw factuurproces maken

Wanneer jij een factuur verstuurt, wat staat hier dan op? Wettelijk moet je erop vermelden wat de betaaltermijn is. Maar zet jij er ook al op wat er gedaan wordt als iemand niet betaalt? En op de herinnering, staat het hier wel of ook niet? Dit is een gemiste kans, want je kan namelijk incassotrajecten voorkomen door van tevoren duidelijk te zijn. Je hebt bijvoorbeeld een factuur termijn van 14 dagen. Daarna een herinnering van 7 dagen en een tweede herinnering van nogmaals 7 dagen. Daarna wordt de factuur overgedragen aan het incassobureau. Een debiteur weet hiermee waar hij aan toe is en zal daardoor eerder betalen. Zeker voor zzp’ers is dit aan te raden, omdat bedrijven misbruik kunnen maken van het feit dat jij geen administratieafdeling hebt. Een samenwerking met een incassobureau inschakelen of debiteurenbeheerder kan jou dezelfde kracht geven die grote bedrijven hebben. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *